Db., 2000. 07. 31. (v)
Bír 3,8-11
Isten Szelleme Izrael bíráin
- 14 -
Ige:
Olvasd Bír 3,8-11.
Folytatjuk a sorozatot a Szt. Sz.-ről. Korábban láttuk, hogy amint a teremtéskor Isten Sz.-e lebegett a vizek felett, úgy vesz körül minden embert, és munkálja az Úrhoz való megtérését. Pünkösdkor az Úr Jézus elküldte a Szt. Sz.-et. Azóta, aki hisz J. Kr.-ban, abban benne él a Szt. Sz. Az Úr azt akarja, hogy ne csak bennünk legyen, hanem beteljesedjünk Szt. Sz.-el. Láttuk, hogy ezen felül, pünkösd előtt és után is, ha valakire Isten emberi erőt meghaladó feladatot bíz, arra kitölti, rájuk száll, és egy ideig rajtuk marad az Úr Sz.-e, amíg elvégezik a rájuk bízott feladatot.
Ilyen esetet olvastunk most is az alapigében. Othnielen az Úr szelleme volt, hogy megszabadítsa Izraelt. A Bírák könyvében más helyen is olvasunk ehhez hasonlót. Szeretném ezeket sorra venni, és az Ige üzenetét megérteni, egyrészt általában a népek, másrészt egyes ember, majd főleg a hívők életére nézve.
1.) Othniel bíráskodása
(1) 8. v. Mi miatt gerjedt fel az Úr haragja Izrael ellen? Olvasd Bír 3,5-8. Pont azt tették, amit az Úr megtiltott. Elfeledkeztek az Úrról: egyrészt összeházasodtak azokkal a népekkel, másrészt bálványimádókká váltak.
Ma is ugyanez a bűn van a népek, az emberek között:
* Isten a népeket különválasztotta, és megszabta lakásuk határait. De a nyugati, volt keresztyén népek összeelegyednek, összeházasodnak mindenféle népekkel, és ezt jónak tartják. Aki ezt nem helyesli, azt megbélyegzik, hogy rasszista, fajgyűlölő.
* A volt keresztyén népek elfeledkeztek az Úrról, és bálványimádók lettek. A pénz, a mammon, az ÉN, a kényelem, a szex nagy bálvánnyá vált sokak életében.
* Az evangéliumi gyülekezetekben is felütötték a fejüket ezek a bűnök: Összekeveredés, összeházasodás a világgal; és egyre többen vannak, akik anyagi áldásokban, a pénzben mérik le Isten áldását. De ez az Úr haragját váltja ki.
* Izrael nem hivatkozhatott arra, hogy nem tudták, mi az Úr akarata, mert a le volt írva a törvényben. Senki nem kényszerítette őket bálványimádásra és vegyes házasságra. Amit tettek, önszántukból tették. Ugyanígy a mai hívők tudják, hogy milyen veszélyes a világgal összeelegyedni, hitetlennel házasságra lépni, Istentől elfordulni, és bálványoknak szolgálni. Lenne is ereje engedelmeskedni, ha akarna, a benne élő Szt. Sz. által, mégis vannak engedetlenek.
Ennek is meglesz a szomorú következménye, mint a Bírák idején volt.
(2) Addig az Úr nem szabadította meg őket, amíg nem kiáltottak Hozzá. Erre 8 évet vártak. Gondolom, hogy 8 év alatt eléggé tönkre mentek.
* A volt keresztyén nyugat már több mint 8 éve hanyatlik. Ma már tisztán látszanak a bajok, De még mindig nem az Úrhoz kiáltanak, hanem maguk akarják megoldani, és közben csak tetézik a bajt. Főképpen Isten ellenes elméletekkel, propagandával, cselekedetekkel és égbe kiáltó gőggel. De bármit tesznek, csak rosszabb lesz. Egyetlen megoldás van a népek és egyes emberek számára: Ha megbánják bűneiket, és az Úrhoz kiáltanak. Kiáltásukra az Úr szabadítót támasztana ma is.
* Azt tapasztalom, hogy az egyes ember is előbb másképpen szeretne szabadulni. Pl. összeszedi az erejét, munkahelyet változtat, más vidékre vagy külföldre költözik, orvoshoz vagy pszichológushoz megy, stb. Így telik el 8 vagy ki tudja hány év. Akár egy élet is eltelhet így, de megoldás csak akkor lesz, ha az Úrhoz kiált. Róm 10:13 Mert minden, aki segítségül hívja az Úr nevét, megtartatik.
* Nekünk, hívőknek már van Szabadítónk, J. Kr., de ha vétkeink miatt nyomorúságba kerülünk, meg kell alázkodnunk, és kiáltanunk kell Hozzá.
(3) Az Úr szabadítót támasztott, Othnielt, és az Úrnak szelleme volt ő rajta. A Szabadító: J. Kr., de Ő most is felhasznál embereket mások szabadítására. Olyanokat, akikre az Úr kitölti a Szellemét, és ezzel felruházza erre a feladatra.
* A mai népek, országok esetében is így van. Nem feltétlenül újonnan született hívő, de többnyire istenfélő az, akit az Úr erre kiválaszt. De csak akkor, ha a nép nagy része már az Úrhoz kiáltott segítségért. Ma nagyon kevés ilyen vezetőt ismerünk, mert kevés az istenfélő, és az Úrhoz kiáltó nép is.
* Az egyes emberek szabadítására is felhasznál az Úr olyanokat, akiket Szt. Sz.-e erre alkalmassá tesz.
* Othniel győzelme után megnyugovék a föld negyven esztendeig. Azért csak addig, mert utána megint gonoszul cselekedtek. A Szt. Sz. arra akar minket rávezetni, hogy nyugalmunk, békességünk csak az Úrban van. Ezért ne távozzunk el Tőle, maradjunk Vele közösségben! Engedjünk Neki, higgyünk Benne! Akkor bemegyünk és megmaradunk az Ő nyugodalmában.
2.) Gedeon bíráskodása
Az előzmény nagyon hasonló, mint az előbbi történetben. Olvasd Bír 6,1. 6. 10. Ezek után Isten könyörült rajtuk. Eszközéül Gedeont választotta.
Két dolgot emelek ki Gedeon történetéből. Először 6. v.-t: Mikor azért igen megnyomorodott az Izrael a midiániták miatt, az Úrhoz kiáltának. A nyomorúság valóban nagy volt. Olvasd Bír 6,2-5. Jöttek, mint a sáskák, nem hagytak semmi élelmet. Izrael fiai miattuk a hegyekbe, erdőkbe és barlangokba húzódtak.
* Isten most Európa népeit hasonlóan szorongatja, mert erkölcsileg teljesen elzüllöttek, Istennek hátat fordítottak. Itt a háború, a migránsok, az energiaválság, aszály, éhínség, infláció. Az Úr vár, hátha ennek hatására sokan megtérnek, és az Úrhoz kiáltanak. Akkor szabadítást adna. De ha nem, jön a nagy nyomorúság.
* Másodszor: Hogyan tette az Úr alkalmassá Gedeont arra a feladatra, amire elhívta? Bír 6:34 Az Úrnak szelleme megszállotta Gedeont, és megfúván a harsonákat, egybehívá az Abiézer [házát], hogy őt kövesse. Csak az tud egy közösségnek, gyülekezetnek vagy országnak javára vezető lenni, a nehézségekre, zavarokra megoldást adni, akire az Úr Szelleme rászáll, és erre alkalmassá teszi.
* Nehéz, kritikus időkben szükség van arra, hogy valakire vagy valakikre, akiket Ő erre kiválasztott, kiöntse Szellemét az Úr, külön megbízza és alkalmassá tegye arra, hogy képviselje Őt, világos irányt mutasson egy helyi gyülekezetben, vagy az országban. Ilyenkor nem elég egy országot rutinból, tapasztalatból vezetni, mert sátáni erők támadnak. A gyülekezetben sem elég, hogy a testvérekben él a Szt. Sz., és kiosztotta az ajándékait. Ilyenkor emellett szükség van arra, hogy valakire az Úr úgy töltse ki a Szellemét, hogy az emberi erőt meghaladó feladatot el tudja végezni akár az országban, akár a helyi gyülekezetekben. Képes legyen egyértelmű és határozott, jó irányt mutatni, amit az ország népe illetve a testvérek követnek is.
* Ilyen nehéz, kritikus idő van most a világban, és egyes gyülekezetekben is, ha pl., idegen szellem, hamis tanítás akar behatolni. Vagy nagy bűn üti fel a fejét, esetleg valami miatt szakadás veszélye áll fenn. Akkor határozottan kell állást foglalni az Úr akarata szerint. Hála legyen Istennek, hogy Ő szereti népét, és ilyen helyzetekben valakire kiönti Szellemét, hogy népe a helyes úton járjon.
3.) Jefte bíráskodása
Az ő idejében Ammon fiai támadták meg Izraelt, és a vének Jeftét kérték fel a harcra. Jefte először követeket küldött Ammonhoz, és elmagyarázta nekik, hogy azt a földet az Úr adta Izraelnek, ne akarják elfoglalni. Bír 11,28-29: De az Ammon fiainak királya nem hallgatott Jefte szavaira, amelyeket üzent neki. Jeftén pedig lőn az Úrnak szelleme, és… felvonult az Ammon fiai ellen.
* Tanulságos, hogy először békésen akarta rendezni a dolgot, és csak akkor kezdte a harcot, amikor az Úr szelleme kimondottan erre indította. Bír 11:1 A Gileádból való Jefte pedig nagy hős volt. De tudta, hogy sem az ő hősiessége, sem a vének felkérése nem elég a győzelemhez, mert a harc kimenetele nem embertől függ, hanem az Úrtól. Ezért várt az Úrra, az Ő Szellemére, és ezért tett fogadalmat is.
* Ugyanígy egy ország jó vezetése csak az Úr Szelleme által lehetséges.
Ezért kell imádkoznunk a méltóságban lévőkért, mert sem a kormányzási rutin, sem a nép nagyarányú felhatalmazása, sem a vezető személyes jellembeli jó tulajdonsága vagy tudásbeli kiválósága nem elég.
* Saját életünk mindennapi harcaiban elég a bennünk élő Szt. Sz. vezetése és ereje, de másokért is felelősen harcolni csak a Szt. Sz. külön felhatalmazásával lehet.
4.) Sámson bíráskodása
(1) Az előzmény olyan, mint korábban: Bír 13,1: Az Izrael fiai pedig újra gonoszul cselekedtek az Úrnak szemei előtt, azért az Úr őket a filiszteusoknak kezébe adá negyven esztendeig. 40 év!, és nem olvassuk, hogy az Úrhoz kiáltottak volna. Az atyák kemények maradtak, és a következő nemzedék belenőtt a rabságba.
(2) De az Úr rátekintett népére az atyáknak tett ígéretei miatt, és az Úr angyala jött, hogy bejelentse Sámson születését. Bír 13,5: Istennek szenteltetett lesz [az] a gyermek anyjának méhétől fogva, és ő kezdi [majd] megszabadítani Izraelt a filiszteusok kezéből. Bír 13:24a És szült az asszony fiat, és nevezé annak nevét Sámsonnak. Azt jelenti: Napocska, kis nap. Az anyja hitt az Úrnak, hogy a sötétben fény ragyog rájuk. Bír 13:24b: és felnevekedék a gyermek, és megáldá őt az Úr.
(3) Hogyan szabadítsa meg Izraelt? Erről nem szólt az angyal. Ezt az Úr Szelleme végezte el Sámsonban. Olvasok erről néhány igeverset: Bír 13:25 És kezdé az Úrnak szelleme őt indítani a Dán táborában, Córa és Estháol között. Bír 14:6 És felindítá őt az Úrnak szelleme, és [úgy] kettészakasztá azt [az oroszlánkölyköt], mint ahogyan kettészakasztatik a gödölye; pedig semmi sem volt kezében. Bír 14:19 Ekkor felindítá őt az Úrnak szelleme, és elment Askelonba, és megölt közülük harminc férfiút. Bír 15:14-15 felindítá őt az Úrnak szelleme, és olyanok lettek a karján levő kötelek, mint a lenszálak, melyeket megperzsel a tűz és lemállottak a kötések kezeiről. És egy nyers szamárállcsontot talála, és agyonvert vele ezer embert.
(4) Tragikus, hogy bár Istennek szenteltetett, és az Úr Szelleme gyakran indította, erős volt, és sokszor győzött, mégis engedetlen lett és elbukott. A saját teste és kívánsága ellen nem vette fel a harcot, és ez nagy figyelmeztetés a számunkra.
Befejezés:
A Zsidókhoz írt levélben a hithősök közt szerepelnek azok, akikről ma szó volt. Olvasd Zsid 11:32-34. A hitük is fontos volt, de az is, hogy Isten Szelleme rájuk szálljon, indítsa őket. Így van ez a mai, egyre kritikusabb és zavaros időkben. Szükségünk van az Úrba vetett hitre, de a Szt. Sz. indítására és erejére is. Ámen.